نکات استخدامی

بهترین نکات برای استخدام شدن

نکات استخدامی

بهترین نکات برای استخدام شدن

سئوالات مصاحبه عقیدتی

مصاحبه عقیدتی سیاسی بخش مهمی از استخدام در شرکت های دولتی هست، در اینجا یک سری سوالاتی که از من و یا بعضی از دوستانم پرسیده شده بود قرار دادم، در ضمن بخش کمی هم از اینترنت جمع کردم.

چند نکته رو همیشه در نظر بگیرید.

دروغ نگید حداقل مقدار دروغ تعدیل کنید تا سر سوالات بعدی یا تحقیقات محلی بهانه نشه دستشون، مثلا اگه تیغ می زنید بگید گاه گاهی از ژیلت استفاده می کنم نه همیشه.

سعی نکنید تو مسائل سیاسی خودتون صاحب نظر حتی موافق نشون بدید، سعی کنید طوری نشون بدید که کسی هستید که فقط یه اطلاعات کلی از مسائل سیاسی کشور داره ( بی اطلاع بودن هم ضعف بحساب می آید).

سوالاتی که اینجا گذاشتم از سازمان به سازمانی فرق می کنند برخی سازمان ها ریز جزئیات رو هم می خوان و بعضی دیگه فقط یه سری سوالات کلی بسنده می کنند.

اگه جوابتونو دادید و مصاحبه گر هیچ حرفی نمی زنه لازم نیست ادامه بدید و جواب های بی ربط بگید ( هر چی بلدید بگید ) و اگر هم کامل نمی دونید بگید فعلا حضور ذهن ندارم.

تعداد افراد مجلس خبرگان چند نفر است و چه کسی یا کسانی آن‌ها را انتخاب می‌کنند؟۸۶ نفر

رهبر را چه کسی انتخاب می‌کند؟ مردم از طریق مجلس خبرگان

فرق مرجع تقلید با ولی فقیه چیست؟ در مورد ولایت فقیه و علت و ضرورت آن توضیح بده.

· اگر رهبری ( ولی فقیه ) در مورد موضوعی نظری متفاوت با مرجع تقلید شما داشته باشه به کدامیک بایستی عمل کرد؟

مرجع : 
مجتهد جامع الشرایطی است که احکام شرعی را از منابع اسلامی استنباط می کند و طبق آن فتوا می دهدو بر مردم لازم است از وی تقلید نمایند.
اما فقیه : گذشته از علم به قوانین الهی و عدالت و اجتهاد باید دارای احاطه بر سیاست های دینی و شجاعت و مدیریت کافی برای رهبری جامعه اسلامی بوده و از مسائل اجتماعی و سیاسی روز آگاه باشد.
(2)مرجعیت فتوا : 
می تواند در یک زمان متعدد باشد و هر کس هر مجتهدی را متقی و اعلم تشخیص داد از وی تقلید نماید. اما ولی فقیه نمی تواند متعدد باشد زیرا این مقام با ابعاد سیاسی - فرهنگی- اقتصادی-اجتماعی و دفاعی باید دارای قدرت متمرکز باشد. (۳) کار مرجعیت :
بیان فتوا و احکام شرعی است ولی کار ولایت فقیه علاوه بر بیان احکام شرعی - اجرا و پیاده کردن قوانین نجات بخش اسلام است و در موارد خاص حکم حکومتی صادر می کند که تبعیت آن بر همه لازم است. فرق حکم و فتوا نیز اشاره شود :
به بیان حکم شرعی توسط مجتهد جامع الشرایط فتوا می گویند.
دستور و فرمانی که در مسائل سیاسی - اجتماعی و حکومتی جامعه از طرف ولی فقیه صادر می گردد حکم نامیده می شود. اجرای این حکم بر همه حتی بر کسانکه از دیگری تقلید می کنند و بر مجتهدان و حتی خود ولی فقیه هم واجب است.

آیا اوامر ولى فقیه براى همه مسلمانان الزام آور است یا فقط مقلدین او ملزم به اطاعت هستند؟ آیا بر کسى که مقلد مرجعى است که اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه ندارد، اطاعت از ولى فقیه واجب است یا خیر؟

ج: بر اساس مذهب شیعه همه مسلمانان باید از اوامر ولایى ولى فقیه اطاعت نموده و تسلیم امر و نهى او باشند، و این حکم شامل فقهاى عظام هم مى‏شود، چه رسد به مقلدین آنان. به نظر ما التزام به ولایت فقیه قابل تفکیک از التزام به اسلام و ولایت ائمّه معصومین(علیهم‌السلام) نیست.

تا به حال ریش‌هایتان را تیغ انداخته‌اید؟ تا به حال ریش پرفسوری گذاشته‌اید؟

· ٢٧ رجب چه روزیه؟ عید مبعث

در صورت فراموشی سجده و همچنین تشهد در نماز چه کار می کنید؟

واجبات و ارکان نماز چیست؟

واجبات نماز 11 چیز است:1. نیت؛ 2. قیام؛ 3. تکبیرةالاحرام؛ 4. رکوع؛ 5. سجود؛ 6. قرائت؛ 7. تشهد؛ 8. سلام؛ 9. ذکر؛ 10. ترتیب؛ 11. موالات. و از میان این واجبات پنج مورد آن رکن است:1. نیت؛ 2. تکبیرةالاحرام؛ 3. قیام موقع گفتن تکبیرةالاحرام و قیام متصل به رکوع؛ یعنی، ایستادن پیش از رکوع؛ 4. رکوع؛ 5. دو سجده. فرق بین رکن و غیر رکن این است که رکن اگر عمدا یا سهوا کم و یا زیاد شد نماز باطل است و واجب غیر رکنی اگر عمدا کم و زیاد شد نماز باطل است؛ ولی اگر سهوا کم و زیاد شد نماز صحیح است.
بنابر این اگر در نماز سهوا اشتباهی مرتکب شد در صورتی که خللی به رکن وارد شود نماز باطل است والا صحیح است.
مثلا اگر رکوع اضافه کرد یا دو سجده اضافه یا کم کرد یا تکبیرة الاحرام را دو بار گفت نماز باطل است؛ ولی اگر در قرائت یا اذکار چیزی سهوا کم یا زیاد شد اشکالی ندارد.

؟١٢٤٤ اگر یک سجده یا تشهد را فراموش کند و پیش از رکوع رکعت بعد یادش بیاید باید برگردد و بجا آورد.

١٢٤٥ اگر در رکوع یا بعد از آن یادش بیاید که یک سجده یا تشهد را از رکعت پیش فراموش کرده باید بعد از سلام نماز سجده یا تشهد را قضا نماید و بعد ازآن دو سجده سهو بجا آورد.

· تییم را انجام بده چه موقع تیمم باید کرد؟ 

۱-اگر آب برای وضو یاغسل موجود نیست،

۲- یا آب برای بدن ضرر دارد

۳- یا برای انجام وضو و غسل وقت نباشد.

چطور تیمم کنیم؟

۱- نیت میکنیم.

۲- زدن کف دو دست برسنگ –خاک- یا دیوار تمیز.

۳- کشیدن دستها بر پیشانی و دو طرف آن

۴- کشیدن دست چپ بر دست راست.

5- کشیدن دست راست بر دست چپ.

· در مورد اعضا خانواده ات ؟

· مراحل وضو را توضیح بده؟ چگونگى وضو: پس از نیت

1 - صورت را از رستنگاه مو تا چانه مى شوید.

2 - دست راست را از مرفق تا انتهاى انگشتان مى شوید.

3 - دست چپ را از مرفق تا انتهاى انگشتان مى شوید.

4 - با رطوبت دست راست جلوى سر را مسح مى کند.

5 - با رطوبت آن ، از نوک انگشتان تا برآمدگى پا مسح مى نماید.

6 - با رطوبت دست چپ به همین صورت پاى چپ را مسح مى کند.

مسائل مسح :

1 - مسح لازم نیست به اندازه کف دست باشد بلکه به اندازه یک انگشت هم کافى است .

2 - اگر موهاى اطراف سر در جلو سر جمع کرده باشند باید آنها را عقب زد و روى موى

وضوى جبیره :

پارچه یا باند و دوائى که بر زخم مى گذارند جبیره نام دارد .اگر محل وضوى شخص در اثر زخم و یا شکستگى پیچیده باشند و آب برایش ضرر داشته باشد نباید آب بر روى آن که ضرر دارد بریزد بلکه باید با دست تر، بر آن که بکشد که این وضو را وضوى جبیره اى مى گویند.

اگر جاى مسح ، بخاطر زخم ، باند پیچى شده باشد باید پارچه طاهرى را بر روى آن بیندازند و روى آن را مسح نمایند و اگر باند طاهر باشد نیاز به انداختن پارچه را ندارد.

کارهاى زیر نیاز به وضو دارد:

1 - براى خواندن نماز بجز نماز میت که وضو نمى خواهد.

2 - براى انجام طواف خانه خدا در عمره یا حج ، خواه واجب باشد، یا مستحب .

3 - براى دست زدن به نوشته قرآن یا نام خداوند ولى دست زدن به ترجمه قرآن اشکالى ندارد.

4 - دست زدن به نامهاى معصومین علیه السلام (بنابر احتیاط واجب )

شک در وضو:

1 - اگر در بین نماز شک کند وضو گرفته یا نه نمازش باطل و باید وضو بگیرد ولى اگر بعد از نماز شک کند نمازش صحیح و براى نماز بعد وضو بگیرد.

2 - کسى که وضو گرفته و نمى داند وضویش باطل شده یا نه وضویش باقى است ولى کسى که میداند وضویش باطل شده و نمى داند وضو گرفته یانه باید وضو بگیرد.

3 - کسى که وضو گرفته و حدثى از او سر زده مثلا ادرار کرده یا بادى از او خارج شده ولى نمى داند کدامیک جلوتر بوده اگر در بین نماز است باید نماز را بشکند و وضو بگیرد. ولى اگر بعد از نمازش باشد صحیح و براى نمازهاى بعد باید وضو بگیرد.



چیزهایى که وضو را باطل مى کند:

1 - ادرار 2 - مدفوع 3 - بادى که از انسان خارج مى شود 4 - خوابیکه انسان چیزى نبیند و چیزى نشوند 5 - مستى و بیهوشى 6 - استحاضه زنان 7- جنابت .

· قرائت را بخوان (حمد و سوره)

· رکعت سوم نماز چه ذکری گفته می شود؟ تسبیحات اربعه

· آیا در شرکت های هرمی عضو هستید

· در مورد حوادث بعد از انتخابات توضیح بده

· فامیل در خارج از ایران دارید؟

· نام مرجع تقلیدت؟ حضرت آیت الله خامنه ای

· چرا و چگونه این مرجع رو انتخاب کردید؟ نام چند مرجع تقلید دیگر را نام ببرید.

شرایط مرجع تقلید: 1. اول توانایی علمی در اسخراج احکام الهی از سنت و سیره معصومین
2. داناتر از دیگران و تواناتر از دیگران در عصر خود باشد
3. عدالت و سلامت نفسانی در ترک گناهان و امور ناپسند

سه راه برای انتخاب مرجع تقلید

1. خود مکلف توانایی داشته باشد (که این گزینه در مورد عموم صدق نمی کند)
2. دو نفر عالم عادل به اعلم بودن او گواهی دهند به شرطی که دو نفر عالم عادل دیگر با آن مخالفت نکنند (منظور از عالم ،مجتهد است که خود حداقل درک فقهی را دارد )
3. شهرت بین اهل علم (همان علما فقه) داشته باشد.

الف)- آیت ا... خامنه ای 
ب)- آیت ا... فاضل لنکرانی 
ج)- آیت ا... زنجانی 
د)- آیت ا... وحید خراسانی
ه)- آیت ا... تبریزی
و)- آیت ا... بهجت 
ز)- آیت ا... ناصر مکارم شیرازی

معمولا مصاحبه عقیدتی - سیاسی شامل سوالاتی از توضیح مسائل مثل شکیات نماز و مسائل کلی دینی هست. همچنین سوالاتی از اینکه چه روزنامه و کتابهایی مطالعه می کنید صورت می گیره. آمادگی برای قرائت قرآن داشته باشید. ایام مهم سال مثل مبعث و تاریخ های مهم دینی و مملکتی رو به یاد داشته باشید.

برای مثال:

- چرا به وجود خدا معتقد هستی؟ چرا هستی به وجود خداوند نیاز داره؟

- ایام مهم سال مثلا روز مبارزه با استکبار جهانی چه روزی است؟13 آبا مصادف با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز

- شک بین رکعات مختلف نماز؟ شکیات

شکیات نماز ٢٣ قسم است: هشت قسم آن شکهایى است که نماز را باطل مى‏کند، و به شش قسم آن نباید اعتنا کرد، و نه قسم دیگر آن صحیح است.

شکهاى باطل

١١٦٥ شکهایى که نماز را باطل مى‏کند از این قرار است: اول: شک در شماره رکعتهاى نماز دو رکعتى مثل نماز صبح و نماز مسافر، ولى شک در شماره رکعتهاى نماز مستحب دو رکعتى و بعضى از نمازهاى احتیاط نماز را باطل نمى‏کند. دوم: شک در شماره رکعتهاى نماز سه رکعتى. سوم: آنکه در نماز چهار رکعتى شک کند که یک رکعت‏خوانده یا بیشتر. چهارم: آنکه در نماز چهار رکعتى پیش از تمام شدن سجده دوم شک کند که دو کعت‏خوانده یا بیشتر . (تفصیل این مساله در صورت چهارم مساله ١١٩٩ بیان شده است، مراجعه شود. پنجم: شک بین دو و پنج‏یا دو و بیشتر از پنج. ششم: شک بین سه و شش یا سه و بیشتر از شش. هفتم: شک در رکعتهاى نماز که نداند چند رکعت‏خوانده است. هشتم: شک بین چهار و شش یا چهار و بیشتر از شش چه پیش از تمام شدن سجده دوم باشد یا بعد از آن. ولى اگر بعد از سجده دوم شک بین چهار و شش یا چهار و بیشتر از شش براى او پیش آید احتیاط مستحب آن است که بنابر چهار بگذارد و نماز را تمام کند و بعد از نماز دو سجده سهو بجا آورد و نماز را هم دوباره بخواند.

١١٦٦ اگر یکى از شکهاى باطل کننده براى انسان پیش آید نمى‏تواند نماز را به هم بزند، ولى اگر به قدرى فکر کند که شک پا برجا شود، به هم زدن نماز مانعى ندارد.

شکهایى که نباید به آنها اعتنا کرد

١١٦٧ شکهایى که نباید به آنها اعتنا کرد از این قرار است: اول: شک در چیزى که محل بجا آوردن آن گذشته است، مثل آنکه در رکوع شک کند که حمد را خوانده یا نه. دوم: شک بعد از سلام نماز. سوم: شک بعد از گذشتن وقت نماز. چهارم: شک کثیرالشک، یعنى کسى که زیاد شک مى کند. پنجم: شک امام در شماره رکعتهاى نماز در صورتى که ماموم شماره آنها را بداند و همچنین شک ماموم در صورتى که امام شماره رکعتهاى نماز را بداند. ششم: شک در نماز مستحبى.

- چه روزنامه ای می خونید؟ آخرین کتابی که مطالعه کردید؟ روزی چند ساعت تلویزیون نگاه می کنید؟جام جم- کیهان – همشهری و بازار کار-مدیریت منابع انسانی دکتر میر سپاسی- 3 الی 4 ساعت در 24 ساعت

- آگاهی از انواع و اقسام نمازهای غیر یومیه. مثل نماز جمعه

- نماز های واجب را نام ببرید؟شش نوع نماز واجب وجود دارد:

۱.نمازهاى یومیّه ۲. نماز آیات ۳. نماز میّت ۴. نماز طواف واجب خانه کعبه (مانند نماز طواف در عمره تمتّع و عمره مفرده، و نماز طواف در حجّ تمتّع و نماز طواف نساء) ۵. نماز قضاى پدر که بر پسر بزرگتر واجب است، و همین طور مادر بنابر احتیاط واجب. ۶. نمازى که به واسطه اجاره و نذر و قسم و عهد واجب مى شود.

وقت مخصوص نماز ظهر از اوّل ظهر است تا وقتى که از ظهر به اندازه خواندن نماز ظهر بگذرد. و وقت مخصوص نماز عصر موقعى است که به اندازه خواندن نماز عصر، وقت به مغرب مانده باشد که اگر کسى تا این موقع نماز ظهر را نخوانده، نماز ظهر او قضا شده و باید نماز عصر را بخواند. و مابین وقت مخصوص نماز ظهر و وقت مخصوص نماز عصر، وقت مشترک نماز ظهر و نماز عصر است، و اگر کسى در این وقت اشتباهاً نماز ظهر یا عصر را به جاى دیگرى بخواند، نمازش صحیح است. اگر پیش از خواندن نماز ظهر، سهواً مشغول نماز عصر شود و در بین نماز بفهمد اشتباه کرده است، چنانچه در وقت مشترک باشد، باید نیّت را به نماز ظهر برگرداند یعنى نیّت کند که آنچه تا حال خوانده ام و آنچه را مشغولم و آنچه بعد مى خوانم همه نماز ظهر باشد و بعد از آنکه نماز را تمام کرد، نماز عصر را بخواند. و اگر در وقت مخصوص به ظهر باشد به احتیاط واجب نیّت را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام کند، و دوباره آن را بخواند. نماز جمعه دو رکعت است و در روز جمعه جانشین نماز ظهر مى شود و در زمان حضور پیامبر(صلى الله علیه وآله) و امام معصوم (علیه السلام) و نائب خاصّ او واجب عینى است امّا در زمان غیبت کبرى واجب تخییرى است یعنى میان نماز جمعه و نماز ظهر مخیّر است ولى در زمانى که حکومت عدل اسلامى باشد و نماز جمعه اقامه شود بهتر آن است که نماز جمعه خوانده شود. احتیاط واجب آن است که نماز جمعه را از موقعى که عرفاً اوّل ظهر مى گویند تأخیر نیاندازند و اگر از اوائل ظهر تأخیر افتاد به جاى نماز جمعه نماز ظهر بخوانند. همانطور که بیان شده است براى هریک از نمازهاى ظهر و عصر، و مغرب و عشا یک وقت مخصوص وجود دارد، که اگر مکلّف عمداً نماز عصر را در وقت مخصوص ظهر یا نماز عشا را عمداً در وقت مخصوص مغرب بخواند نمازش باطل است. امّا اگر بخواهد نماز دیگرى مانند قضاء نماز صبح یا غیر آن را در وقت مخصوص ظهر یا مغرب بخواند نمازش صحیح است.

وقت مخصوص نماز مغرب از اوّل مغرب است تا وقتى که از مغرب به اندازه خواندن سه رکعت نماز بگذرد بنابراین اگر کسى مسافر باشد و تمام نماز عشا را سهواً در این وقت بخواند نمازش باطل است. و وقت مخصوص نماز عشا موقعى است که به اندازه خواندن نماز عشا به نصف شب مانده باشد که اگر کسى تا این موقع نماز مغرب را عمداً نخوانده باشد باید اوّل نماز عشا و بعد از آن نماز مغرب را بخواند و بین وقت مخصوص نماز مغرب و وقت مخصوص نماز عشا وقت مشترک نماز مغرب وعشا است که اگر کسى در اینوقت اشتباهاً نمازعشا را پیش از نماز مغرب بخواند و بعد از نماز ملتفت شود نمازش صحیح است و باید نماز مغرب را بعد از آن بجا آورد.

وقت مخصوص و مشترک که معنى آن در مسأله پیش گفته شد براى اشخاص فرق مى کند مثلاً اگر به اندازه خواندن دو رکعت نماز از اوّل ظهر بگذرد وقت مخصوص نماز ظهر کسى که مسافر است تمام شده و داخل وقت مشترک مى شود، و براى کسى که مسافر نیست باید به اندازه خواندن چهار رکعت از اوّل ظهر بگذرد.

نماز آیات

نماز آیات به واسطه چهار چیز واجب مى شود: اول : گرفتن خورشید، دوم : گرفتن ماه ، اگر چه مقدار کمى از خورشید و ماه گرفته شود و کسى هم از آن نترسد. سوم : زلزله اگر چه کسى هم نترسد. چهارم : رعد و برق و بادهاى سیاه و سرخ و مانند اینها، در صورتى که بیشتر مردم بترسند. نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد. دستور آن نیز این است که انسان بعد از نیت تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع برود و سر از رکوع بردارد و دوباره یک حمد و یک سوره بخواند. باز به رکوع برود تا پنج مرتبه ، بعد از بلند شدن از رکوع پنجم ، دو سجده نماید و برخیزد. رکعت دوم را هم مثل رکعت اول به جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.همچنین مى تواند به جاى خواندن سوره تمام ، یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند و به رکوع برود و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به رکوع برود؛ همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید.

نماز میت

خواندن نماز میت بر هر مسلمانی (و هر کسی که در حکم مسلمان است) در صورتی که شش سال او تمام شده باشد، واجب است. نماز میت را باید پس از غسل کردن میت و حنوط و کفن کردن او خواند و اگر نماز میت پیش از اینها یا در بین اینها خوانده شود کفایت نمی‌کند. برای کسی که می‌خواهد نماز میت بخواند، لازم نیست شرایط لازم در نماز مانند طهارت بدن و لباس و غیره را دارا باشد یعنی کسی که می‌خواهد نماز میت بخواند، لازم نیست با وضو یا غسل یا تیمم باشد و بدن و لباسش پاک باشد و اگر لباس او غصبی هم باشد اشکال ندارد. اگر چه بهتر آن است که تمام چیزهایی را که در نمازهای دیگر لازم است رعایت کند. نماز میت رکو و سجود ندارد

نماز قضاى پدر ومادر

پس از مرگ پدر یا مادر بر پسر بزرگتر او واجب است نماز و روزه هایى را که پدر یا مادر به خاطر عذرى بجا نیاورده باشد، آن نماز و روزه ها را قضا کند.



- زمان خواندن نماز آیات؟ از همان وقتى که خورشید یا ماه شروع به گرفتن مى‌کند، انسان باید نماز آیات را بخواند و بنابر أقوى وقت آن تا زمانى است که تمام آن باز نشده باشد. و لذا بنابر احتیاط واجب باید به قدرى تأخیر انداخته نشود که خورشید یا ماه پس از گرفتن، شروع به بازشدن کند.

اگر کسی خواندن نماز آیات را به قدرى تأخیر بیندازد که آفتاب یا ماه شروع به باز شدن کند، بنابر احتیاط واجب باید نیّت اداء و قضا نکند، ولى اگر بعد از باز شدن تمام آن، نماز بخواند باید نیّت قضا نماید.

- سجده سهو و نماز احتیاط؟ برای سه چیز بعد از سلام نماز، انسان باید دو سجده سهو بجا آورد:

اول: آن که در بین نماز، سهوا حرف بزند. دوم: آن که یک سجده را فراموش کند. سوم: آن که در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوم شک کند که چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت. و در دو مورد هم احتیاط واجب آن است که سجده سهو بنماید: اول: در جایی که نباید نماز را سلام دهد، مثلا در رکعت اول سهوا سلام بدهد. دوم: آن که تشهد را فراموش کند.

اگر انسان اشتباها یا به خیال این که نمازش تمام شده حرف بزند باید دو سجده سهو بجا آورد.

چگونگی انجام دادن سجده سهو :
بعد از سلام نماز فوراً نیّت سجده سهو کنید و پیشانی را به چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارید و یک از این سه ذکر را بگویید :
«بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ وَصَلَّی اللهُ عَلَی مُحَمَّد وَآلِهِ » یا « بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد » ولی بنابر احتیاط بهتر است بگویید: « بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ السَّلامُ عَلَیْک أَیُّهَا النَّبی وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه » و بعد بنشینید و دوباره به سجده رفته و یکی از ذکرهائی را که گفته شد بگویید و بنشیند و بعد از خواندن تشهد سلام دهید

-اصول دین را نام ببرید؟ توحید-معاد-نبوت-عدل- امامت

- کفاره روزه: 60 روز یا سیر کردن 60 فقیر یا آزاد کردن یک بنده یا اسیر که 31 روز آن پیوسته باشد

- خمس؟ یک پنجم مال بر حسب سال قمری

- ده دقیقه در مورد این ٢٠ و اندی سال زندگیت توضیح بده!؟

- در مورد جنگ آمریکا توی عراق و افغانستان نظرتون چیه؟ فکر می کنید آمریکا به ایران حمله کنه؟ چرا؟

- مهمترین مسائل سیاسی داخلی و خارجی کشور چیه؟

- سابقه بسیجی دارید؟ نام پایگاه بسیج شما چیست؟ فرمانده آن کیست.

- خارج از کشور کجاها فامیل دارید؟

- سران فتنه را نام ببرید

- در اشوبهای پس از انتخابات حضور داشته اید؟

- پنج دقیقه در مورد ولی فقیه توضیح دهید. معنی ولی فقیه را شرح دهید.

طبق حدیث امام زمان و اینکه هیچوقت زمین از حجت خدا خالی نمی ماند تکلیف در غیبت کبری پیروی از نواب امام زمان(عثمان بن سعید-محمدبن عثمان –علی بن محمد سمری- حسین بن روح نوبختی) بعد از آنها باید به روات حدیث مراجعه کرد-و بعد می رسیم به مجلس خبرگان و انتخاب اصلح ترین عالم

- آخرین راهپیمایی که رفتید چه زمانی بود؟16 آذر (شهادت دانشجویان بخاطر تجدید روابط ایران انگلیس)

- آخرین نماز جمعه ای که رفتید چه زمانی بود به امامت چه کسی؟

· واجب کفایی و واجب عینی ؟

واجب کفایی: واجبی است که اگر یک نفر(یا تعدادی که شرع در بعضی جاها مشخص کرده) آنرا انجام دهد از بقیه ساقط می شود نماز میت (اگر یک نفر بخواند کفایت می کند)واجب عینی: واجبی که در همه حال در همه جا واجب است آنرا عینا انجام دهند

اتفاقات 9 دی ؟ راهپیمایی سراسری مردم ایران بدلیل حرمت شکنی روز عاشورا توسط منافقان در سال 88

· مسیر راهپیمایی که تا بحال رفته اید؟

. راجع به شکیات نماز و نماز جمعه حتی دعاهای مستحبی مثل دعای سمات(جمعه عصر) و ندبه(صبح جمعه) و کمیل(5 شنبه شب) و چیزای دیگه . البته به دوستت بگو نگران نباشه . به خاطر احکام کسی رو رد نمیکنن . بیشتر به مسائل شرعی مثل حجاب و س ی ا س ت و اینا کار دارن . اگه از این لحاظ مشکل نداشته باشی حلی .

سئوالات از این قراره؟

* ساعت چند از خواب بیدار میشی؟ مواظب باش ساعتی را که میگی یادت باشه .چون بعدش میپرسن نماز صبحت قضا میشه یا نه.اگر بگی ساعت 8 از خواب بیدار میشم و بعد به سئوال بعدیش جواب : " نه همیشه نماز صبح را بوقت میخونم " را بدی بعلت دروغگویی رد میشی

* احکام زکات : بر 9 چیز واجب است:شتر-گاو – گوسفند-طلا- نقره -گندم -جو -برنج -کشمش

در سوالات زی سعی شده یک نوع ترتیب خاص رعایت شود که عزیزان می توانند با رعایت موارد زیرو پاسخدهی به آنها و البته با توکل برخداوند متعال موفق شوند:

1- سوال اول در مورد خودتان و خانواده تان است اینکه به چه کار مشغولید چند نفرید به چه علاقمندید و در این گونه زمینه ها و اینکه آیا در مراسم مذهبی مثل دعای کمیل و نماز جمعه و....... شرکت می کنید یا نه و عقیده شما نسبت به آنها می سنجند.

2- سوال دوم مربوط می شود به چندسوال از احکام مثل نماز جمعه چند رکعت است و یا ممکن است از شما پرسیده شود نمازهای واجب را نام ببر. البته نوع سوالات را برای هرمصاحبه کننده ای متفاوت است. بعضیهاشون معنی بعضی سوره های کوچک نیز می خواهند.

3- سوال سوم مربوط به مسائل سیاسی است مثل تعداد نمایندگان مجلس، نام وزیر مربوطه و یا ممکن است که از شما بخواهند عملکرد یک وزیر و یا رئیس جمهور را برایشان تحلیل کنید.

4- سوال چهارم مربوط می شود به اخبار روز اینکه از کجا خبرها را می گیری، آیا تلویزیون و یا رادیو و دیگر رسانه ها را استفاده می کنید یا خیر . شاید هم از شما در مورد داغترین بحث روز بخواهند.

5- سوال پنجم هم از مسائل متفرقه می پرسند مثلا نظرتان در مورد مسئله هسته ای ایران و دلیل مخالفت غربیها نسبت به آن و یا اینکه در مورد جناحها شما را سوال پیچ کنند که این بخش تقریبا شامل تمام مباحث قبلی نیز می شود.

البته این نکته نیز یادآوری کنم که ممکن است به این ترتیبی که نوشتم نباشد و کیفیت و نوع سوالات نیز برای هرکس متفاوت باشد.

مثلا طرف میگه روز قدس نهار چی خوردی تو هم گیج میمونی مثلا میگی کوکومیزنه پس کلت میگه روز قدس ماه رمضان هست!!! :d 

اگه استخدام معمولی باشه سابقه کاری ؟ چه مدت ؟ چه کاره ؟ در چه حد بلدید ؟ و...

ولی این آزمونای شرکت نفت و فولاد:نماز جمعه تا حالا رفتید ؟واسه کدوم نماز ؟کجا ؟با کدوم پا وارد دستشویی میشد ؟(چپ)

غسل میت چه جوریه ؟ مثل غسل ترتیبی اگه نمازتونو یادتون بره حکمش چیه ؟ماشین دارید ؟ چندتا ؟ چی هست ؟برای چی لباستونو آبی انتخاب کردید ؟

کتاب نهج البلاغه رو کی نوشته ؟شرح آن فیض الاسلام و سید رضی قرن 4 آنرا نوشته(79 نامه-472 کلمات قصار-)

مفاتیج : حاج شیخ عباس قمی ادعیه نوشته شده برحسب زمان انجام اعمال آن و یک سری دعاها که به صورت مدور یا هفته ای خوانده می شود و همچنین انجام اعمال روزها

· دوازده امام رو به ترتیب بگو ؟

علی بن ابیطالب حسن بن علی حسین بن علی علی بن حسین محمدبن علی(باقر) جعفربن محمد(صادق) موسی بن جعفر (کاظم)علی بن موسی (رضا)محمد بن علی(تقی یا جواد) علی بن محمد(نقی یا هادی)حسن بن علی(عسگری) محمدبن حسن

اصلا دینت چیه ؟اسلام

- چرا آمریکا اومده تو خلیج فارس؟

- کار و نقش شورای نگهبان؟

- کار و نقش مجلس خبرگان؟86 نفر عضو دارد

- انواع آبها رو نام ببرید و توضیح بدید؟ 
مسأله 15-آب یا مطلق است‏یا مضاف: آب مضاف آبى است که آن را از چیزى بگیرند،مثل آب هندوانه و گلاب، یا با چیزى مخلوط باشد، مثل آبى که به قدرى با گل و مانند آن مخلوط شود که دیگر به آن آب نگویند.و غیر اینها آب مطلق است و آن بر پنج قسم است: 
اول: آب کر. 
دوم: آب قلیل.
سوم: آب جارى. 
چهارم: آب باران.
پنجم: آب چاه.

-اگر در رکعت سوم به نماز جماعت برسید چطور باید به امام اقتدا کرد؟

-در چه رکعاتی میتوان به امام جماعت اقتدا کرد؟

-اگر در نماز،تشهد رو فراموش کردید چکار باید کرد؟

-تیمم و انواع غسلها؟

-آیا نماز میخونی و روزه میگیری؟

-حکم زدن ریش با تیغ چیه ؟ و آیا خودت با تیغ ریشتو میزنی یا نه؟

ضمنا کتاب رساله آموزشی امام خمینی(ره) هست که اگه اونو بخونید بلا استثنا به تمام سوالات جواب میدید.

آیا عضو بسیج هستید؟

فامیل معتاد دارید؟

فامیل سیگاری دارید؟

دوست معتاد داری؟

چند تا مواد مخدر نام ببر؟

نمازهای مستحبی که به جماعت شرکت کرده اید را نام ببر؟نماز عید قربان-نماز عید سعید فطر نماز ظهر عاشورا

آیا امسال یا سال قبل نماز آیات واجب شده بود؟

فرق تهاجم فرهنگی و تبادل فرهنگی در چیست؟

وصیت نامه شهدا را مطالعه کردید؟

وصیت نامه امام تاکنون مطالعه کردید، توصیه امام به دانشجویان چه بود؟

مردم در انتخاب رهبر چه نقشی دارند؟

اختلاف بین شورای نهگبان و مجلس چگونه حل می شود؟ از طریق مجمع تشخیص مصلحت

مراسم هایی که در محل شما برگزار می شود ( مذهبی و فرهنگی)

آیا در مراسم یادمان شهدا شرکت کرده اید؟

فعالیت های فرهنگی که تاکنون انجام داده اید؟

فعالیت های علمی که تاکنون انجام داده اید؟

سوالات دینی تا ن را از کجا پرسیده و پاسخ دریافت می کنید؟

نظرات مخالف در جامعه در مورد ولی فقیه چیست؟

نظر رهبری را در مورد جریانات منحرف دانشجویی بگویید؟

وضعیت برگزاری مراسمات در دانشگاه تان را چطور ارزیابی می کنید.

هر چند وقت نماز جماعت شرکت می کنید؟

فامیل شهید یا جانباز دارید.

دغدغه خانواده ها چیست (پدر و مادر)؟

وضعیت فرهنگی جامعه را چطور ارزیابی می کنید؟

ضعف ما در امور فرهنگی در چیست که جامعه این چنین است؟

فعالیت ورزشی چیست و آیا در مسابقات ورزشی حضور داشتی؟

راهپیمایی رفته اید مسیر آن را بگویید؟

هر چند وقت نماز جمعه می روید؟

اگر وبلاگ می نویسین، چرا شروع کردین به نوشتن؟

چجوری شورع کردین وبلاگ نوشتن؟

حدودا چند نفر از دوست هاتون و فامیلتون وبلاگ دارند؟

توانایی از نظر تکنیکی فنی مورد نیاز برای وبلاگ نوشتن از کجا پیدا کردین؟

آیا وبلاگهای دیگران را هم می خوانین؟ هر چند وقت یک بار؟ چند تا وبلاگ به طور معمول می خوانی؟ آیا موضوع اصلی خاص دارند؟ (مثلا سیاسی، اجتماعی، اتفاقات روزمره)

آیا تا حالا شده که می خواستین راجع به چیزی توی وبلاگ بنویسین ولی از ترس فشار سیاسی ا ن کار را نکردین؟ اگر بله، مثال بدهین.

آیای زبانهایی به غیر از زبان مادری خودتون بلدین؟

مطبوعات

بیشتر از چه طریقی از اخبار سیاسی با خبر می شوین؟ روزنامه ها؟ اینترنت؟ تلویزیون؟

اگر بیشتر اخبار سیاسی ر تو اینترنت بخوانین اخبار مطالب دیگر را از منابع می گیرین؟

آیا به زوزنامه و مجله های بین المللی دسترسی دارین؟ اگر بله، آنها را می خوانین؟

به اخبار از کدام نوع نشریه اعتماد می کنین؟ تلویزیون، رادیو، روزنامه ها ، یا اینترنت؟

شفافیت دولت و دسترسی به آن

آیا نگرانی های شما توسط دولت شنیده می شود؟ آگر بله، چطور؟

خدمات اینترنت دولتی چطور است؟

مذهب، سیاست، و حقوق زنان

· آیا با دوست های خودتون می توانین راحت در مورد موضوعات بحث برانگیز صحبت کنین؟ بیرون با کسی که باهاش آشنا نیستین چطور؟

· آیا با دوست های خودتون می توانین راحت در مورد مسایل سیاسی ص بت کنین؟ بیرون با کسی که باهاش آشنا نیستین چطور؟

· آیا با دوست های خودتون می توانین راحت در مورد حقوق زنان صحبت کنین؟ بیرون با کسی که باهاش آشنا نیستین چطور؟

· به طور کلی خانم ها چه شکایت هایی می کنند از وضعیت روزمره خود و با توجه به اعمال دولت و حق حقوق که دارند یا ندارند؟

چجوری این نگرانی ها/شکایات را بروز می کنند؟

· کجا می توانین راحت در باره این مسایل (مذهب، سیاست، حقوق زنان) صحبت کنین؟ در یک کافه؟ در یک مغازه؟ تو روزنامه؟ وبلاگ؟ مجلات اینترنتی؟ روزنامه های اینترنتی؟ ایمیل؟ چت کردن؟

· چند سوره از قرآن رو حفظ هستی ؟ یکی رو بخون

· دعای فرج امام زمان رو بخون

· حکم نماز و روزه مسافر چیه ؟

· در ماه مبارک رمضان چه مراسمی داریم ؟شب های قدر

· سخنران های مراسم ارتحال امام چه کسانی بودند ؟

· توجیه اسراییل در حمله به کاروان آزادی چی بوده

· اوقات فراغت خودت رو چطور پر می کنی؟ بیشتر چه کتاب هایی می خونی ؟

· فرشتگان مقرب درگاه خداوند؟ جبراعیل- اسرافیل- میکاعیل- و عزراعیل

· فرشتگان ثبت کننده اعمال؟عتید و رقیب

· فرشتگان شب اول قبر؟ن### و منکر

ساعت چند از خواب بیدار میشی؟ مواظب باش ساعتی را که میگی یادت باشه .چون بعدش میپرسن نماز صبحت قضا میشه یا نه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.